Żaden myśliciel nie wywarł większego wpływu na dzieje muzyki liturgicznej w Kościele zachodnim niż św. Augustyn. Jednocześnie należy stwierdzić, że jego wpływ na rozumienie muzyki, a także jej piękna w liturgii był zarówno pozytywny, jak i negatywny. Prześledźmy zatem, co na ten temat miał ...
Święci Piotr i Paweł świętują wspólnie, choć teksty liturgiczne – także śpiewy – wyraźnie zwracają się ku temu pierwszemu. Apostoł Narodów nie ma z pewnością żalu do Księcia Apostołów – już kolejnego dnia będzie osobno wspominany w liturgii. Tymczasem dziś można posłuchać jak Kościół ...
Zgodnie[1] ze świadectwem ksieni Cécile Bruyère, założycielki opactwa mniszek w Solesmes, Dom Guéranger „urodził się dla ołtarza, urodził się także, aby wyjaśniać liturgię, której symbole czynił zrozumiałymi w najdrobniejszych szczegółach”. On sam przyznawał: „Ołtarz to moja podpora. To oczywiste ...
W Święto Wniebowstąpienia Pańskiego muzyka liturgiczna od pierwszej frazy introitu spogląda w górę. Szybko wznoszącą się niemal do szczytu melodycznego całej kompozycji fraza w tonie VII – tonie Dobrej Nowiny, zwanym angelicus, czyli anielskim – zdaje się wołać z mężami w białych szatach wspominanymi przez Dzieje ...
Pierwsza część eseju muzycznego czytelnik znajdzie TUTAJ.
Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverediego – cykl Nieszporów ku czci Najświętszej Maryi Panny, wydany w roku 1610, czyli zaledwie szesnaście lat po śmierci Palestriny, jest świadectwem przyśpieszenia rozwoju muzyki. To co prezentuje Monteverdi, to zupełnie inny spos ...
Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverdiego (1567-1643) wydane w 1610 r. to utwór-kamień milowy w historii muzyki, którego omówienie musi być z konieczności wielowątkowe, ogniskują się w nim, niczym w soczewce, rozmaite zjawiska i problemy. Począwszy od użytej tu techniki kompozytorskiej, przez ...
Muzyka kościelna – niby taka prosta sprawa, powinna być piękna, godna, podniosła, odpowiednia do liturgii, jej cechy piękne streszczają dokumenty kościelne o muzyce, takie jak motu proprio Piusa X Tra le sollecitudini, encyklika Piusa XII Musicae sacrae disciplina, konstytucja soboru watykańskiego II Sacrosantum concilium, czy wreszcie ...
Muzyka łagodzi obyczaje. To znana maksyma, której fakty zbyt często przeczą, kiedy demon popycha człowieka do przesady i do kakofonii. Ale przecież bywa, że się sprawdza – i to mało powiedziane – w Musica sacra, czyli w muzyce, która celowo jest ukierunkowana na Boga. Poprzez ...
Muzyka – dzieło rozumu
Wszędzie jesteśmy dzisiaj karmieni muzyką, która ma powstawać z emocji i wyrażać emocje. Czy ktoś jeszcze pamięta, że starożytni pojmowali ją jako dzieło rozumu, i dlatego umieszczali w swych szkołach obok matematyki? Gdzie szukać muzyki, którą inspirują te dawne poszukiwania ...
Tekst jest podstawą referatu wygłoszonego 20 czerwca br. w ramach sesji "Idealna muzyka liturgiczna" zorganizowanej przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny w Krakowie.
Pytanie o idealną muzykę liturgiczną jest przede wszystkim pytaniem o liturgię, tak bowiem sprawę tę ujmuje sobór watykański II: muzyka liturgiczna nie ...
Pytanie o to jaka powinna być muzyka liturgiczna jest tak naprawdę pytaniem o koncepcję samej liturgii świętej. Wydaje się, że w ciągu wieków bardzo różne dawano odpowiedzi na to fundamentalne pytanie, tworząc bardzo różną muzykę liturgiczną. Zasadniczo jednak ścierały się ze sobą ...
LECTIO, KTÓRE KAŻE ŚPIEWAĆ
Poszukiwanie Boga[1] zaprowadziło średniowiecznych mnichów do pewnej kultury Słowa Bożego, lecz aby zgłębić Pismo Święte, a w szczególności Psalmy, nie wystarczy je wymawiać, konieczna jest muzyka.Uwagę na to zwraca Ojciec Święty w swoim przemówieniu o ...