Inne wideokomentarze Michała Gołębiowskiego można obejrzeć TUTAJ.
-----
Drogi Czytelniku, skoro jesteśmy już razem tutaj, na końcu tekstu prosimy jeszcze o chwilę uwagi. Udostępniamy ten i inne nasze teksty za darmo. Dzieje się tak dzięki wsparciu naszych czytelników. Jest ono konieczne jeśli nadal mamy to ...
O baroku
Dziwactwo? Zepsucie smaku? Zdegenerowany renesans? Czym był barok? W jaki sposób epoka ta przychodzi w wyniku rozwoju nauki, a zarazem rozbicia jedności zachodniego chrześcijaństwa. W jaki sposób wpływają na nią nowe koncepcje filozoficzne (Kartezjusz, Spinoza, Pascal), ogólna świadomość utraty harmonii ...
Pierwsza część eseju muzycznego czytelnik znajdzie TUTAJ.
Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverediego – cykl Nieszporów ku czci Najświętszej Maryi Panny, wydany w roku 1610, czyli zaledwie szesnaście lat po śmierci Palestriny, jest świadectwem przyśpieszenia rozwoju muzyki. To co prezentuje Monteverdi, to zupełnie inny spos ...
Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverdiego (1567-1643) wydane w 1610 r. to utwór-kamień milowy w historii muzyki, którego omówienie musi być z konieczności wielowątkowe, ogniskują się w nim, niczym w soczewce, rozmaite zjawiska i problemy. Począwszy od użytej tu techniki kompozytorskiej, przez ...
Claudio Monteverdi: L’Orfeo (favola in musica w 5 aktach); insc. i reż. Ryszard Peryt; premiera: Warszawska Opera Kameralna, Warszawa, 1 października 1993.
Dlaczego współcześnie ze świecą należy szukać inscenizacji oper, które zwyczajnie odwzorowują realia przedstawione w libretcie? Zazwyczaj każdy reżyser staje na ...
Muzyka kościelna – niby taka prosta sprawa, powinna być piękna, godna, podniosła, odpowiednia do liturgii, jej cechy piękne streszczają dokumenty kościelne o muzyce, takie jak motu proprio Piusa X Tra le sollecitudini, encyklika Piusa XII Musicae sacrae disciplina, konstytucja soboru watykańskiego II Sacrosantum concilium, czy wreszcie ...
Zastanawiając się nad idealną relacją pomiędzy twórcą i twórczością, z nostalgią podchodzę do modelu średniowiecznego, w którym rola twórcy wyznaczona była zupełnie w poprzek nieobcemu dzisiejszej mentalności modelowi romantycznemu – który niemal jako jedyny jest możliwy – gdzie twórca jawi się ...
Spróbuję odnieść się do głośnej ostatnimi czasy idei zburzenia Pałacu Kultury. Nie będę rozpatrywać tego zamierzenia od strony czysto praktycznej, lecz raczej w wymiarze symbolicznym.
To prawda, że Pałac Kultury miał w swoim założeniu stanowić milczące przypomnienie grozy i wszechmocy naszego „sojusznika”. Zwłaszcza we ...
Konferencja Episkopatu Polski wydała właśnie nową instrukcję w sprawie muzyki kościelnej.
Znajdują się w niej zapisy dotyczące ogólnych zasad rządzących muzyką kościelną. Spośród tych, które rzeczywiście cieszą, znajdzie się na pewno m.in. podkreślenie, że muzyka liturgiczna, to nie tylko „oprawa muzyczna ...
Przez wieki Kościół na różne sposoby sławi Maryję. Muzyka kościelna, nierozłącznie związana zarówno z modlitwą liturgiczną jak i pozaliturgiczną, jest świadkiem tego kultu. Przyjrzyjmy się poszczególnym modlitwom maryjnym, będącym jednocześnie formami liturgicznymi i muzycznymi.
Maryja była od pierwszych wieków chrześcijaństwa ...
W swoim czasie zajmowałam się kolekcjonowaniem płyt z muzycznymi opracowaniami tekstu Pieśni nad pieśniami. Opracowania te są ciekawym zapisem przemian w pobożności jakie dokonywały się w Kościele na przestrzeni dziejów. Ten biblijny tekst był interpretowany tradycyjnie w znaczeniu maryjnym, ale również, zwłaszcza chyba ...
!doctype>