Żaden myśliciel nie wywarł większego wpływu na dzieje muzyki liturgicznej w Kościele zachodnim niż św. Augustyn. Jednocześnie należy stwierdzić, że jego wpływ na rozumienie muzyki, a także jej piękna w liturgii był zarówno pozytywny, jak i negatywny. Prześledźmy zatem, co na ten temat miał ...
Święci Piotr i Paweł świętują wspólnie, choć teksty liturgiczne – także śpiewy – wyraźnie zwracają się ku temu pierwszemu. Apostoł Narodów nie ma z pewnością żalu do Księcia Apostołów – już kolejnego dnia będzie osobno wspominany w liturgii. Tymczasem dziś można posłuchać jak Kościół ...
W Święto Wniebowstąpienia Pańskiego muzyka liturgiczna od pierwszej frazy introitu spogląda w górę. Szybko wznoszącą się niemal do szczytu melodycznego całej kompozycji fraza w tonie VII – tonie Dobrej Nowiny, zwanym angelicus, czyli anielskim – zdaje się wołać z mężami w białych szatach wspominanymi przez Dzieje ...
Pierwsza część eseju muzycznego czytelnik znajdzie TUTAJ.
Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverediego – cykl Nieszporów ku czci Najświętszej Maryi Panny, wydany w roku 1610, czyli zaledwie szesnaście lat po śmierci Palestriny, jest świadectwem przyśpieszenia rozwoju muzyki. To co prezentuje Monteverdi, to zupełnie inny spos ...
Poniższy wywiad znajduje sie w książeczce dołączonej do płyty Bogurodzica wydanej przez Fundację InCanto przy współudziale Ars Sonora i Mikroklimat.
Bartosz Izbicki: W literaturze muzykologicznej wiek XVII jawi się jako czas kontynuacji wielkich tradycji muzyki polifonicznej a capella (prima prattica), jak również rozwoju ...
Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverdiego (1567-1643) wydane w 1610 r. to utwór-kamień milowy w historii muzyki, którego omówienie musi być z konieczności wielowątkowe, ogniskują się w nim, niczym w soczewce, rozmaite zjawiska i problemy. Począwszy od użytej tu techniki kompozytorskiej, przez ...
O płycie „Bogarodzica” zespołu JERYCHO rozmawiają Antonina Karpowicz-Zbińkowska i Bartosz Izbicki. Wydawcą płyty jest Fundacja InCanto przy współudziale Ars Sonora i Mikroklimat.
Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Jaki był Twój zamysł dotyczący tej płyty? Zebrałeś tutaj utwory będące wyrazem pobożności maryjnej, czyli prawdziwej perły w koronie ...
Claudio Monteverdi: L’Orfeo (favola in musica w 5 aktach); insc. i reż. Ryszard Peryt; premiera: Warszawska Opera Kameralna, Warszawa, 1 października 1993.
Dlaczego współcześnie ze świecą należy szukać inscenizacji oper, które zwyczajnie odwzorowują realia przedstawione w libretcie? Zazwyczaj każdy reżyser staje na ...
Muzyka kościelna – niby taka prosta sprawa, powinna być piękna, godna, podniosła, odpowiednia do liturgii, jej cechy piękne streszczają dokumenty kościelne o muzyce, takie jak motu proprio Piusa X Tra le sollecitudini, encyklika Piusa XII Musicae sacrae disciplina, konstytucja soboru watykańskiego II Sacrosantum concilium, czy wreszcie ...
Zastanawiając się nad idealną relacją pomiędzy twórcą i twórczością, z nostalgią podchodzę do modelu średniowiecznego, w którym rola twórcy wyznaczona była zupełnie w poprzek nieobcemu dzisiejszej mentalności modelowi romantycznemu – który niemal jako jedyny jest możliwy – gdzie twórca jawi się ...
Spróbuję odnieść się do głośnej ostatnimi czasy idei zburzenia Pałacu Kultury. Nie będę rozpatrywać tego zamierzenia od strony czysto praktycznej, lecz raczej w wymiarze symbolicznym.
To prawda, że Pałac Kultury miał w swoim założeniu stanowić milczące przypomnienie grozy i wszechmocy naszego „sojusznika”. Zwłaszcza we ...
Konferencja Episkopatu Polski wydała właśnie nową instrukcję w sprawie muzyki kościelnej.
Znajdują się w niej zapisy dotyczące ogólnych zasad rządzących muzyką kościelną. Spośród tych, które rzeczywiście cieszą, znajdzie się na pewno m.in. podkreślenie, że muzyka liturgiczna, to nie tylko „oprawa muzyczna ...