Claudio Monteverdi: L’Orfeo (favola in musica w 5 aktach); insc. i reż. Ryszard Peryt; premiera: Warszawska Opera Kameralna, Warszawa, 1 października 1993.
Dlaczego współcześnie ze świecą należy szukać inscenizacji oper, które zwyczajnie odwzorowują realia przedstawione w libretcie? Zazwyczaj każdy reżyser staje na ...
Muzyka kościelna – niby taka prosta sprawa, powinna być piękna, godna, podniosła, odpowiednia do liturgii, jej cechy piękne streszczają dokumenty kościelne o muzyce, takie jak motu proprio Piusa X Tra le sollecitudini, encyklika Piusa XII Musicae sacrae disciplina, konstytucja soboru watykańskiego II Sacrosantum concilium, czy wreszcie ...
Zastanawiając się nad idealną relacją pomiędzy twórcą i twórczością, z nostalgią podchodzę do modelu średniowiecznego, w którym rola twórcy wyznaczona była zupełnie w poprzek nieobcemu dzisiejszej mentalności modelowi romantycznemu – który niemal jako jedyny jest możliwy – gdzie twórca jawi się ...
Spróbuję odnieść się do głośnej ostatnimi czasy idei zburzenia Pałacu Kultury. Nie będę rozpatrywać tego zamierzenia od strony czysto praktycznej, lecz raczej w wymiarze symbolicznym.
To prawda, że Pałac Kultury miał w swoim założeniu stanowić milczące przypomnienie grozy i wszechmocy naszego „sojusznika”. Zwłaszcza we ...
Konferencja Episkopatu Polski wydała właśnie nową instrukcję w sprawie muzyki kościelnej.
Znajdują się w niej zapisy dotyczące ogólnych zasad rządzących muzyką kościelną. Spośród tych, które rzeczywiście cieszą, znajdzie się na pewno m.in. podkreślenie, że muzyka liturgiczna, to nie tylko „oprawa muzyczna ...