Ten artykuł, tak jak wszystkie teksty na christianitas.org publikowany jest w wolnym dostępie. Aby pismo i portal mogły trwać i się rozwijać potrzebne jest Państwa wsparcie, także finansowe. Można je przekazywać poprzez serwis Patronite.pl.
Z góry dziękujemy.
Prawa człowieka bez Boga (Les ...
Esej jest rodziałem wstępnym do książki Jean Madirana Dwie demokracje. Wybór pism, która ukazała się w Bibliotece Christianitas nakładem Wydawnictwa Dębogóra.
Jean Madiran (1920–2013) był jednym z najważniejszych katolickich pisarzy politycznych XX i początku XXI wieku. Żył na tyle długo, by ...
Artykuł ukazał się pierwotnie w "Christianitas", nr 48-49/2012.
Wydana nakładem Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie książka „Karol Wojtyła na Soborze Watykańskim II” pod redakcją ks. Roberta Skrzypczaka[1] ukazuje nam przyszłego Papieża Jana Pawła II jako aktywnego uczestnika wydarzeń soborowych. W dodatku ...
Kilka słów o książce Anny Mandreli Tomizm Garrigou-Lagrange’a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin.
Tomizm cieszy się w Polsce stałą i niesłabnącą popularnością, by wspomnieć tylko ośrodki, które od lat działają w przestrzeni akademickiej (KUL, UKSW, IT, ostatnio UMK – szerzej na ten ...
Mówiąc o tyranie, święty Tomasz opisuje go i definiuje w sposób następujący:
Jeśli więc rządzący porządkuje społeczność wolnych ku dobru wspólnemu społeczności, będą to rządy słuszne i sprawiedliwe, jakie przystoją wolnym. Jeśli jednak rządy kierują nie ku dobru wspólnemu społeczności, ale ...
To sformułowanie z encykliki Divini Redemptoris jest być może najbardziej znane:
„Civitas homini, non homo civitati existit: społeczeństwo istnieje dla człowieka, a nie człowiek dla społeczeństwa”.
Nie brakuje również innych podobnych stwierdzeń Magisterium: „Człowiek w swoim osobistym bytowaniu nie jest ostatecznie podporządkowany pożytkowi społecznemu ...
Każde zastosowanie zasady całości (oraz jej odpowiednika odnośnie do prymatu dobra wspólnego) musi brać pod uwagę rozróżnienia, jakie zostały naświetlone. Jak to przed chwilą wykazano, zasada tych rozróżnień znajduje się u świętego Tomasza, a nauka Piusa XII jest ich normalną kontynuacją.
Kiedy ...
1. Dobro wspólne wewnętrzne a dobro wspólne zewnętrzne.
To pierwsze rozróżnienie ma swój początek w tekście Arystotelesa często przywoływanym przez świętego Tomasza:
„W który z dwóch sposobów natura Całości posiada Dobro i Najwyższe Dobro? Czy jako coś oddzielnego ...
Od ponad dwudziestu czterech wieków bywa również tak, że zasadę całości stosuje się w sposób błędny.
Oto jeden przykład widoczny już u Arystotelesa, który zresztą nie był pierwszy:
Ponieważ zaś całe państwo ma tylko jeden cel, więc oczywiście i wychowanie musi ...
Zasada całości wykładana jest właściwie identycznie i niezmiennie od ponad dwudziestu czterech wieków. Nie ma w tym nic zaskakującego: zasada ta „wynika z istoty pojęć i rzeczy, a zatem musi posiadać wartość absolutną”[1].
Zasada całości wyraża się następująco:
Część istnieje dla całości, a ...
Czy możemy w sposób prosty i jednoznaczny zdefiniować antyklerykalizm? Od razu uderza oczywistość tego słowa i zdaje się, że nie może być w nim nic trudnego do wyjaśnienia. Socjologiczny nawyk już formułuje zdanie: „antyklerykalizm to postawa…”. Jednak co dalej? Czyja? Kogo? Wobec czego? Tutaj ...
Jednym z fundamentalnych odkryć teologii ekumenicznej jest stwierdzenie, że schizmy rodzą się w Kościele tylko wtedy, kiedy poszczególne prawdy wiary chrześcijańskiej i wartości z niej wypływające zaczynają być marginalizowane i nie są więcej szanowane w łonie samego Kościoła. Taka marginalizowana prawda staje się w ...