Niech mnie ucałuje pocałunkami ust swoich!
Bo piersi twe przedniejsze są od wina,
A zapach twych pachnideł ponad wszelkie wonności,
Olejek rozlany imię twe,
Dlatego pokochały cię dziewczęta.
Tymi słowami rozpoczyna się salomonowy poemat Pieśń nad pieśniami. Ten starotestamentalny tekst zajmuje wyjątkowe miejsce w całym Piśmie świętym. Jest to bowiem jedyna księga, w której nie pojawia się ani razu słowo „Bóg”, ani żadne odniesienie do religii Izraela. Księga ta jest napisanym w formie dramatu poematem miłosnym, o wyjątkowej urodzie i zmysłowym charakterze.
Nic więc dziwnego, że Kościół odziedziczywszy wśród pism starotestamentalnych to szczególne dzieło, przez całe wieki próbuje zgłębić jego sens, a także czerpie z niego inspirację w rozumieniu siebie samego.
Spotkałam się z twierdzeniem, że księga Pieśni nad pieśniami przypadkowo znalazła się w kanonie ksiąg natchnionych, ponieważ nie ma ona sensu religijnego. Jest to twierdzenie całkowicie błędne, idee zawarte w tej księdze podnosili już tacy prorocy jak Ozeasz, Jeremiasz czy Ezechiel. Przedstawiali oni relację między Bogiem a Izraelem właśnie na sposób relacji oblubieńczych, przy czym Oblubienica–Izrael, przedstawiana jest jako ta, która po wielu niewiernościach powraca do Boga – Oblubieńca. Powrót ten, dzięki miłosierdziu Obrażonego, ma w sobie całą świeżość pierwszej miłości i całą radość zaślubin.
Izraelici czytając księgę Pieśni nad pieśniami rozumieli ją zatem na sposób alegoryczny, a Bóg ukazywał w niej swe prawdziwe oblicze – oblicze miłości. Byłaby więc ta księga szczytem objawienia starotestamentalnego i złotą klamrą spinającą oba Testamenty.
Oto 5-głosowy motet Giovanni Pierluigiego Palestriny Osculetur me, rozpoczynający cały cykl opracowań tekstu księgi Pieśni nad pieśniami tego kompozytora.
Antonina Karpowicz-Zbińkowska
(1975), doktor nauk teologicznych, muzykolog, redaktor „Christianitas”. Publikowała w „Studia Theologica Varsaviensia”, "Christianitas", na portalu "Teologii Politycznej" oraz we "Frondzie LUX". Autorka książek "Teologia muzyki w dialogach filozoficznych św. Augustyna" (Kraków, 2013), "Zwierciadło muzyki" (Tyniec/Biblioteka Christianitas, 2016) oraz "Rozbite zwierciadło. O muzyce w czasach ponowoczesnych"(Tyniec/Biblioteka Christianitas, 2021). Mieszka w Warszawie.